Egyforma olívazöld csomagolásban, jól látható márkajelzések nélkül lehet csak árusítani a cigarettát 2012 decemberétől Ausztráliában. A nagy dohánycégek tiltakoznak a döntés ellen.
A törvényi változásokkal a vállalatoknak megszűnt az egyetlen még meglévő felületük arra, hogy termékeiket hirdessék. Az új szabályok értelmében a csomagoláson csak apró betűkkel szerepelhet a márkanév, a felületből a legtöbb helyet fotók és a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratok foglalják el.
A dohányvállalatok szerint az intézkedés sérti a márkákra vonatkozó nemzetközi jogszabályokat és a szellemi tulajdonra vonatkozókat is. Az ausztrál kormány ugyanakkor optimista, és úgy véli: győztesen kerülhet ki a helyzetből.
Ausztrália régóta élen jár a dohányzás elleni küzdelemben. Hivatalos adatok szerint a cigaretta évente 15 ezer ausztrál lakos haláláért felelős.
A reklámokra és az értékesítésre vonatkozó szigorú szabályok eredményesnek bizonyulnak, az országban élő férfiak mindössze 16, a nők 14 százaléka gyújt csak rá rendszeresen. 1983-ban még 40, illetve 32 százalék volt ez az arány.