Egyencsomagolású cigis dobozok Ausztráliában
Az aktualitások megkívánják, hogy történelmi visszatekintésem közepette néhány betűt vessek a pár napja nagy port kavart „Cigis dobozok ég veletek!” kampány és az ezzel kapcsolatos legújabb kilátások kapcsán.
Történt ugyanis, hogy Ausztráliában - a WHO nyomására – azt tervezik bevezetni, hogy minden egyes cigis doboz márkára, brand-re való tekintet nélkül ugyanúgy nézzen ki. Se megkülönböztető jelzés, se védjegy, se logó, se grafikus szimbólumok, annál több egészségügyi figyelmeztetés. Ez lenne az alapkoncepciója egy újabb (valószínűleg rendkívül hatékony) dohányzásellenes tevékenységnek, ez az amitől azt várják majd, hogy visszaszorul a dohányzás a szigetországban. A feltevés az az, hogy az ifjak azért gyújtanak rá egyre többen és egyre fiatalabban, mert rendkívül vonzónak és izgalmasnak találják az érdekes és mutatós cigarettásdobozokat, és az amúgy nikotinfüggő felnőttek majd jól nem gyújtanak rá, ha többé nem néz ki jól az általuk favorizált cigi csomagolása. Az első kérdés, ami megfogant bennem, hogy ezt komolyan gondolják, vagy csak egy áprilisi tréfa. Mivel azonban - még ha az időeltolódást is nézzük – elseje rég elmúlt, ezért marad az, hogy tényleg ez az elképzelés. Az egész dolog több sebből vérzik, ugyanis ha eltűntetik a megkülönböztető jelzéseket, akkor megspórolják a dohánygyáraknak az eddig kreatívra, termékcsomagolásra és designra költött pénzüket, kizárólag maga a cigi ára lesz a megkülönböztető tényező, ergo a dohányáruk árának csökkentésével tudnak majd egymással versenybe szállni a dohányipar képviselői. Nem lesz különbség (legalábbis kinézetre) a minőségi és kevésbé minőségi cigaretták között, így az emberek lehet, hogy áttérnek a silányabb termékekre (mondván, ha ugyanúgy néz ki, mint a másik, mi lehet a különbség.) És vajon a jogszabályalkotók gondoltak-e a feketepiac esetleges térhódításának veszélyeire?! Mert biztos lesznek olyanok, akik ragaszkodnak a megszokott dobozhoz, de ha már megveszi az „egyenruhásat”, akkor beteszi az asszonykától/férjecskétől kapott cigarettatárcába az aranymarbit, és probléma megoldva, máris kikerültük azt a zavaró tényezőt, hogy nem is ugyanazt szívjuk, mint bárki.. A másik oldala a dolognak, hogy ez nem egy új ötlet, már Kanadában és Ausztráliában is foglalkoztak korábban a „díszcsomagolás” problémájával még a 90-es években, és egyik helyen se találtak bizonyítékot arra, hogy ha egységessé teszik a csomagolást, akkor attól az emberek leteszik a blantot, vagy kevesebben szoknának rá. 2008-ban az Egyesült Királyságban is voltak hasonló kutatások, egy évvel később a brit egészségügyi miniszter bejelentette, hogy nem készültek olyan tanulmányok, amelyek egyértelműen bizonyítanák, hogyha egységesítik a csomagolást, akkor kevesebb fiatal gyújt rá. Ami viszont engem legjobban zavarna, ha nem Erzsi nénitől tudnám venni a cigimet, mert egy újabb értelmetlen f***ság miatt le kellett húznia a rolót a komoly forgalomkiesés miatt.